ICT: MicroStrategy opent toegang tot Facebook-data voor bedrijven

MicroStrategy, wereldwijd één van de marktleiders op het gebied van Business Intelligence software, biedt bedrijven via Gateway for Facebook toegang tot de gegevens van Facebook-gebruikers die daar toestemming voor gegeven hebben. Met de mobiele applicatie Alert kunnen die Facebook-gebruikers gemakkelijk aangeven welke merken ze wensen te volgen. Ondernemingen kunnen sociale media daarmee voortaan efficiënt inzetten als marketinginstrument voor het werven en binden van nieuwe klanten, o.a. door hun producten- en dienstenaanbod optimaal af te stemmen op de behoeften van de consument.

Sociale media zijn voor bedrijven niet langer een ‘nice to have’, maar hebben de status gekregen van een volwaardig en noodzakelijk marketinginstrument. Naar schatting 40% van de bedrijven wereldwijd, en zo’n 30% in België, besteden er dan ook ongeveer 20% van hun marketingbudget aan. 35% van de ondernemingen is van plan om het budget voor marketingactiviteiten via sociale media in de toekomst te verhogen.

Vandaag beperken de sociale media marketingactiviteiten zich echter grotendeels tot ‘conversatie’: het onderhouden van relaties met bestaande contacten. Met de introductie van Gateway for Facebook en Alert opent MicroStrategy nieuwe mogelijkheden voor de exploitatie van sociale media.

Gateway

Via Gateway kunnen ondernemingen – mits toestemming – persoonlijke gegevens uit Facebook onttrekken om deze te gebruiken voor marketingdoeleinden. Gateway for Facebook is een cloud-applicatie die het bedrijfsnetwerk en bedrijfsapplicaties koppelt met de informatie van de Facebook-gebruiker. Via de tool wordt deze informatie omgezet in een relationele datastructuur die onmiddellijk uitgevoerd kan worden voor toepassingen als CRM, marketing, mobiele applicaties,… De ontwikkeling houdt daarbij uiteraard rekening met de privacy van de sociale media-gebruiker: Gateway kan enkel die informatie ophalen waarvoor de gebruiker zijn toestemming heeft gegeven.

Gateway werkt bovendien in twee richtingen: de Facebook-data kunnen toegevoegd worden aan het bedrijfsnetwerk, en omgekeerd kunnen de bedrijfsapplicaties ook interageren met het sociale netwerk. Dankzij dit tweerichtingsverkeer kunnen ondernemingen hun applicaties personaliseren en gebruiksvriendelijker maken. One-on-one Marketing komt hierdoor een stap dichterbij.

Alert


Met zijn sociale media-aanbod komt MicroStrategy niet alleen tegemoet aan de behoeften van bedrijven. Alert is een mobiele applicatie, beschikbaar via www.alert.com, waarmee Facebook-gebruikers hun favoriete merken kunnen volgen. Eelco-Jan Boonstra, verantwoordelijke voor MicroStrategy België: “De gemiddelde Facebook-gebruiker volgt zo’n 80 verschillende pagina’s. Op de duur kan het moeilijk worden om de belangrijkste informatie te filteren. Alert helpt hem daarbij. Hij kiest zelf van welke merken hij informatie wenst te ontvangen.”
Alert opent ook de deur voor een volledig nieuwe generatie van mobiele applicaties. Zo wordt het voor een horecabedrijf bijvoorbeeld mogelijk om de Facebook-gebruiker een e-coupon voor een gratis koffie te bezorgen zodra hij op Zaventem is geland. Of voor een cappuccino, indien uit een mogelijk gelinkte elektronische klantenkaart zou blijken dat dit zijn favoriete drank is. Het wordt met andere woorden mogelijk om extreem selectieve en gepersonaliseerde marketing-acties te voeren.

“De beste business-to-consumer applicaties zijn deze die de gebruiker echt relevante diensten en inhoud leveren. Die relevantie moet voortvloeien uit een grondige kennis van elke individuele gebruiker, van zijn interesses, zijn voorkeuren, etc. Het sociale media-aanbod van MicroStrategy maakt het mogelijk om deze ook werkelijk te kennen, en dus om efficiënte applicaties te ontwikkelen die volledig beantwoorden aan de behoeften van de gebruiker”, aldus nog Eelco-Jan Boonstra.



0
Uw score: Geen

© SDZ - Drukpersstraat 4 - 1000 Brussel | T 02 652 26 92 | E web@sdz.be