“Hoe kan ik bedrog vermijden op Internet ?”

 

De Heer B.N. van Brussel vraagt ons : « Ik krijg vaak e-mails van een bank of van een onbekende, met als bericht dat ik de gelukkige winnaar ben van een huis of wagen of dat ik erf van een rijke overleden persoon… Soms zijn deze berichten erg overtuigend, maar ik wil absoluut elke vorm van bedrog vermijden ! Kunt u mij tips geven om niet op Internet opgelicht te worden ?»
Antwoord
Vaak gaat het om valse beloftes waarmee u grote geldwinsten worden voorgespiegeld.  Enkele 
voorbeelden:
- u bent de grote winnaar van een loterij waaraan u niet hebt deelgenomen;
- u krijgt de exclusieve gelegenheid om tot een systeem toe te treden om gemakkelijk en moeiteloos veel geld te verdienen;
- u geniet een hoge commissie door geld in veiligheid te helpen brengen (erfenis, kapitalen enz.);
- u bent geselecteerd om uw geld risicoloos te investeren met een gegarandeerd hoog rendement in het vooruitzicht.
Waaraan herken je een bedrieger ?
Zij zijn vriendelijk, praten mooi en doen u geloven dat zij het goed met u voorhebben. Of, 
integendeel, zij handelen agressief, dreigen, vallen u voortdurend lastig. Hun brieven en 
brochures komen erg professioneel over. Zij weten iemand te overtuigen. Zij zijn nooit om een 
antwoord verlegen en geven het niet gemakkelijk op wanneer het contact met u eenmaal gelegd is. 
Zij zetten u ertoe aan onmiddellijk een besluit te nemen door u allerlei bijkomende voordelen 
aan te bieden.
Nadat zij uw vertrouwen gewonnen hebben, verzoeken zij u:
- een voorschot te storten om de administratiekosten, de 
taksen enz. te financieren;
- uw bankgegevens, kredietkaartnummer of andere persoonsgegevens (identiteitskaartnummer, rijksregisternummer, enz.) mee te delen;
- een betaalnummer van het type 0900 of 0903 op te bellen, waar u uiteindelijk slechts valse diensten bekomt;
- een zogenaamde gratis software te downloaden die een betaalabonnement blijkt te zijn 
op een provider;
- iets te kopen om uw kans op een belangrijkere prijs te verhogen;
- cash te betalen en hun het geld via een niet-banktussenpersoon te bezorgen. 
Goede reflexen 
Vraag u allereerst af of het logisch is dat een onbekende u gouden bergen belooft.
Neem vervolgens de tijd om de coördinaten van uw gesprekspartner na te gaan. Bedriegers 
gebruiken namelijk vaak een postbusnummer als enig contactadres, ja zelfs een gsm met kaart, 
dit om niet geïdentificeerd te kunnen worden.
Deel geen enkel persoonsgegeven mee zonder te hebben geverifieerd met wie u te maken hebt.
Geef geen geld, stort geen geld en maak geen geld over aan een onbekende of aan een financiële 
tussenpersoon zonder te weten of hij de nodige vergunningen bezit.
Wordt u verzocht te zwijgen, dan is dit vermoedelijk bedrog. Spreek erover met familie en 
kennissen en vraag om raad aan een specialist of vertrouwenspersoon.
Maak op veilingsites gebruik van de veilig gemaakte transacties en weiger om rechtstreeks met een verkoper te onderhandelen.

De Heer B.N. van Brussel vraagt ons : « Ik krijg vaak e-mails van een bank of van een onbekende, met als bericht dat ik de gelukkige winnaar ben van een huis of wagen of dat ik erf van een rijke overleden persoon… Soms zijn deze berichten erg overtuigend, maar ik wil absoluut elke vorm van bedrog vermijden ! Kunt u mij tips geven om niet op Internet opgelicht te worden ?»

Antwoord

Vaak gaat het om valse beloftes waarmee u grote geldwinsten worden voorgespiegeld. Enkele voorbeelden:
- u bent de grote winnaar van een loterij waaraan u niet hebt deelgenomen;
- u krijgt de exclusieve gelegenheid om tot een systeem toe te treden om gemakkelijk en moeiteloos veel geld te verdienen;
- u geniet een hoge commissie door geld in veiligheid te helpen brengen (erfenis, kapitalen enz.);
- u bent geselecteerd om uw geld risicoloos te investeren met een gegarandeerd hoog rendement in het vooruitzicht.

Waaraan herken je een bedrieger ?

Zij zijn vriendelijk, praten mooi en doen u geloven dat zij het goed met u voorhebben. Of, integendeel, zij handelen agressief, dreigen, vallen u voortdurend lastig. Hun brieven en brochures komen erg professioneel over. Zij weten iemand te overtuigen. Zij zijn nooit om een antwoord verlegen en geven het niet gemakkelijk op wanneer het contact met u eenmaal gelegd is. 
Zij zetten u ertoe aan onmiddellijk een besluit te nemen door u allerlei bijkomende voordelen 
aan te bieden. Nadat zij uw vertrouwen gewonnen hebben, verzoeken zij u:
- een voorschot te storten om de administratiekosten, de taksen enz. te financieren;
- uw bankgegevens, kredietkaartnummer of andere persoonsgegevens (identiteitskaartnummer, rijksregisternummer, enz.) mee te delen;
- een betaalnummer van het type 0900 of 0903 op te bellen, waar u uiteindelijk slechts valse diensten bekomt;- een zogenaamde gratis software te downloaden die een betaalabonnement blijkt te zijn op een provider;- iets te kopen om uw kans op een belangrijkere prijs te verhogen;
- cash te betalen en hun het geld via een niet-banktussenpersoon te bezorgen. 

Goede reflexen 

- Vraag u allereerst af of het logisch is dat een onbekende u gouden bergen belooft.
- Neem vervolgens de tijd om de coördinaten van uw gesprekspartner na te gaan. Bedriegers gebruiken namelijk vaak een postbusnummer als enig contactadres, ja zelfs een gsm met kaart, dit om niet geïdentificeerd te kunnen worden.
- Deel geen enkel persoonsgegeven mee zonder te hebben geverifieerd met wie u te maken hebt.
- Geef geen geld, stort geen geld en maak geen geld over aan een onbekende of aan een financiële tussenpersoon zonder te weten of hij de nodige vergunningen bezit.
- Wordt u verzocht te zwijgen, dan is dit vermoedelijk bedrog. Spreek erover met familie en kennissen en vraag om raad aan een specialist of vertrouwenspersoon.Maak op veilingsites gebruik van de veilig gemaakte transacties en weiger om rechtstreeks met een verkoper te onderhandelen.

0
Uw score: Geen

© SDZ - Drukpersstraat 4 - 1000 Brussel | T 02 652 26 92 | E web@sdz.be